Czujesz, że dzień jest za krótki? Poznaj 5 nawyków, dzięki którym efektywnie wykorzystasz czas w pracy i w domu

Powiązane

Leśnicy w Wielkopolski podarowali hojną kwotę szpitalowi dziecięcemu w Poznaniu

100 000 złotych - tyle poznańscy leśnicy przekazali na...

Gwiazda Hollywood odwiedziła Ogród Botaniczny w Krakowie

Hollywoodzka gwiazda Milla Jovovich kilka dni przebywała z rodziną...

Krakowska restauracja uznana za najlepszą w Polsce

Według jury konkursu World Culinary Awards, słynąca z polskiej...

Jakie jest najbardziej zakorkowane miasto w Polsce i na świecie?

Korki w wielu polskich miastach to smutna codzienność. Właśnie...

Udostępnij

„Gdyby doba miała 30 godzin, zdążyłabym ze wszystkim”, „doba jest zdecydowanie za krótka” – na pewno takie lub podobne zdania chociaż raz powtarzałaś w swojej głowie. Takie myślenie w niczym nie pomoże, może nawet pogorszyć nastrój i nie ułatwi lepszego zorganizowania czasu pracy. 

Czasu nie można zatrzymać, bez względu na wszystko. Można jednak wprowadzić w życie 5 przydatnych nawyków, które sprawią, że zaczniesz lepiej zarządzać sobą w czasie. Poznaj kilka rytuałów, które powinnaś wprowadzić do planu dnia. Zyskasz dzięki temu więcej czasu i spokoju dla siebie.

- Advertisement -

Nawyki towarzyszą nam od najmłodszych lat. Wielu ludzi nie zdaje nawet sobie sprawy, jak niektóre nawyki są ważne i mają duży wpływ na nasze życie. Zastanów się, czy któreś Twoje przyzwyczajenia wpływają negatywnie na rytm dnia? Może na jakąś czynność marnujesz za dużo czasu, a na inne za mało? Dzięki wskazówkom opracowanym przez ekspertów HRS łatwo wypracujesz nowe, dobre, korzystne nawyki i zmienisz złe przyzwyczajenia. Do dzieła!

1. WSTAWAJ ZAWSZE O TEJ SAMEJ PORZE 

Zdecydowanie należę do osób, które każdego dnia codziennie mają problem ze wstaniem z łóżka, więc wiem jak poranne pobudki mogą być trudne. Jednak to właśnie dzięki nim zrobisz pierwszy krok w stronę lepszego zarządzania swoim czasem. Wyrobienie w sobie nawyku regularnego wstawania nauczy Cię dyscypliny, która zaowocuje lepszymi wynikami w pracy. Co więcej, zdążysz nawet zjeść śniadanie przed wyjściem, będziesz miała więcej siły, by sprostać pozostałym obowiązkom.

Jak wyrobić w sobie nawyk porannego wstawania? Nastaw budzik o narastającej sile dźwięku na konkretną godzinę – nawet w weekend! Jeśli automatycznie włączysz funkcję drzemki (zły nawyk!), połóż budzik w innym pomieszczeniu. Dzięki temu będziesz musiała wstać, by wyłączyć alarm i już się nie położysz do łóżka.

2. KORZYSTAJ Z NOTESU LUB KALENDARZA

Prowadzimy coraz szybsze tempo życia i coraz trudniej nam zapanować nad wszystkimi sprawami, a tym bardziej nad ich realizacją. Wyćwicz nawyk  notowania i planowania. Spisz zadania, ustal priorytety, które pozwolą określić kolejność realizacji zadań oraz czas potrzebny na ich wykonanie.

Jak planować priorytety? Podziel zadania na:

  • najważniejsze
  • do zaplanowania na później
  • do zlecenia innym
  • do odrzucenia

Możesz też opracować własną strategię, najważniejsze, żeby była skuteczna!

 3. ZACZNIJ DZIEŃ OD PRACY 

Jak często rozpoczynasz pracę od włączenia komputera, przejrzenia poczty, zalogowania się na swój profil społecznościowy i sprawdzenia najnowszych wiadomości? W ten sposób zamiast wykonać zadania rozciągasz je w czasie. Nie jesteś jednak jedyną osobą, która tak robi. Zgodnie z prawem Parkinsona przywykliśmy do odkładania rzeczy do wykonania na później. Poranne rozpraszanie Facebookiem  na pewno nie działają na Twoją korzyść i mogą zmniejszyć wydajność nawet o 30%.

Jak to zmienić? Już na początku pracy zacznij wykonywać wyznaczone zadania, zwłaszcza priorytetowe. Pamiętaj, że między 8:00 a 11:00 Twoja naturalna wydajność jest najwyższa, później natomiast zaczyna spadać.

4. WYKORZYSTUJ KAŻDĄ WOLNĄ CHWILĘ

Na pewno znajdziesz luki, pomiędzy obowiązkami do wykonania. Takie przerwy warto wypełnić czymś produktywnym. Nie masz czasu na książki? Zacznij czytać je w drodze do pracy lub w kolejce na poczcie. Możesz też ten czas wykorzystać na kurs języka obcego lub inne szkolenie online. Teraz takich opcji jest mnóstwo. Najważniejsze żeby połączyć przyjemne z pożytecznym.

5. NAUCZ SIĘ PRZEKAZYWAĆ ZADANIA

Chcesz być we wszystkim najlepsza i samodzielna? Ambitni ludzie tak mają. Samodzielność w pracy jest ważna, ale nie zawsze przynosi dobre efekty. Naucz się prosić o pomoc lub naucz się zlecić realizację zadania komuś innemu. Świat się nie zawali, gdy zrobi to ktoś inny. I taki nawyk nie dotyczy tylko osób kierowników, prezesów, managerów, ale każdego. Współpraca z innymi pozwoli Ci osiągnąć lepsze efekty. Gdy zlecisz zadanie mniej ważne, ale pilne komuś innemu, Ty będziesz mieć więcej czasu i energii na obowiązek priorytetowy.

Jak nauczyć się delegować zadania innym? Zlecenie pracy nie polega na całkowitym odcięciu się od zadania. Zawsze należy kontrolować postęp pracy i w razie czego pomóc w realizacji. Nie oczekuj, że druga osoba zrobi wszystko w ten sam sposób co Ty, nie ma tego samego w głowie.

POWTARZAJ, POWTARZAJ, POWTARZAJ – PRAKTYKA CZYNI MISTRZA!

Wszystkie 5 nawyków pomoże Ci skutecznie zarządzać sobą w czasie, jednak tylko pod warunkiem, że wprowadzisz je do codziennego harmonogramy dnia. Na początku poranne, regularne wstawanie może być dla Ciebie katorgą, ale wkrótce się przekonasz, że dzięki temu lepiej zaczynasz dzień. Taka sama zasada dotyczy każdego innego nawyku.

Źródło: kobieta.dziennik.pl

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Urząd Skarbowy wzywa nowożeńców. Karze im się tłumaczyć, ile wydali na wesele!