Nie miałem świadomości jak wielkim udogodnieniem są rowery miejskie, dopóki każdej zimy nie zaczęto usuwać ich z ulic. Mimo, że sam używam roweru na potęgę, wielokrotnie zdarzają się sytuację, gdzie rower miejski jest po prostu bardziej praktycznym rozwiązaniem. Na szczęście już 1 marca Poznański Rower Miejski wraca na ulice i to z wieloma zmianami.

Zobacz też: Festival of Lights. Tego w Poznaniu jeszcze nie było!

System roweru miejskiego funkcjonuje już w ponad 600 miastach na całym świecie. Jest wiele powodów, dla których miasta decydują się na uruchomienie systemu roweru miejskiego dla swoich mieszkańców. To wynika również z celów, jakie stawiają przed sobą współczesne metropolie: jak zwiększenie jazdy na rowerze, zmniejszenie zatłoczenia, poprawa jakości powietrza czy oferowanie mieszkańcom alternatywy dla transportu miejskiego w postaci aktywnej mobilności. Dodatkowo rower miejski ma dwie zasadnicze zalety w porównaniu do innych projektów transportowych: koszty realizacji są stosunkowo niskie a czas realizacji całego projektu jest krótki. Możliwe jest zaplanowanie i wdrożenie systemu w naprawdę niedługim czasie, co oznacza, że korzyści naliczane z funkcjonowania systemu można czerpać dużo szybciej, niż w przypadku innych miejskich projektów transportowych (jak np. inwestycje w nowy tabor tramwajowy czy zakup nowych autobusów). W samym Poznaniu ostatni sezon PRM zakończył się rekordową liczbą wypożyczeń [CZYTAJ TUTAJ], co więc jeszcze szykuje nextbike na nadchodzący sezon?

O północy z czwartku na piątek rozpocznie się kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Z dniem 1 marca 2019r. uruchomiony zostanie system 3. Generacji (3G). Nieco później, bo w drugiej połowie marca br., użytkownicy będą mogli wypróbować rowery 4. Generacji (4G), które – od tego sezonu – wzbogacą system PRM. Zimowa przerwa została wykorzystana na dokładny przegląd i serwis sprzętu, a 1 marca rozpocznie się kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Najpierw uruchomiony zostanie – doskonale już znany użytkownikom – system 3. Generacji. Od początku marca do dyspozycji mieszkańców oddanych zostanie 109 stacji PRM (oraz dodatkowo cztery tzw. sponsorskie, finansowane przez partnerów biznesowych operatora) i  ok. 1200 rowerów.

 

Liczymy na to, że w związku z rozbudową Poznańskiego Roweru Miejskiego również w tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, padnie kolejny rekord liczby wypożyczeń.

Co istotne, od sezonu 2019 zmieni się wysokość tzw. opłaty inicjalnej: Aby móc wypożyczyć rower miejski, trzeba będzie mieć na koncie co najmniej 20 zł. Natomiast nie ulegnie zmianie taryfa opłat – darmowe będzie wypożyczenie roweru na czas do 20 minut, a dla posiadaczy ważnych biletów okresowych na strefę A (w tym, a, A+B, A+B+C)  na karcie PEKA – do 30 minut.

Zobacz też: Jak powinien funkcjonować skup opakowań?

System rowerów miejskich 4. Generacji (bezstacyjny) uruchomiony zostanie w drugiej połowie marca. Użytkownicy PRM będą mieli do dyspozycji dodatkowo 475 rowerów, w tym 30 elektrycznych. Wyznaczonych zostanie 112 stref, w których będzie można wypożyczyć i zwracać rower najnowszego typu. Nowością będą również funkcje „Rezerwacja” i „Postój”. Z rowerów 4. Generacji można korzystać na terenie  Miasta Poznania z wyłączeniem miejsc niedozwolonych (miejsca/obszary, w których klient nie może poruszać się rowerem miejskim; m.in. zbiorniki wodne, rzeki, obszary piaszczyste czy inne miejsca, w których rower może ulec zniszczeniu lub uszkodzeniu).

Rowery PRM 4G będzie można zarezerwować (użytkownik może zarezerwować jednocześnie do 4 rowerów) poprzez aplikację mobilną i stronę internetową. Zarezerwowany rower będzie oczekiwał na użytkownika maksymalnie 15 minut. Czas rezerwacji wliczany będzie do czasu wypożyczenia. Przewidziano także funkcję „Postój”, która dopuszcza możliwość zaparkowania roweru PRM 4G podczas trwającego wypożyczenia. Funkcja będzie dostępna z poziomu komputera pokładowego, czas trwania postoju (maksymalnie 60 minut) będzie zaliczany do czasu wypożyczenia. Poza standardowymi rowerami PRM 4G do dyspozycji użytkowników oddane zostaną rowery elektryczne. Tak, jak w przypadku innych rowerów miejskich w Poznaniu, wypożyczenie roweru elektrycznego na czas do 20 min będzie bezpłatne. Za wypożyczenie trwające 21-60 min pobierana zostanie oplata 3 zł, druga i każda kolejna rozpoczęta godzina to koszt 5 zł za godzinę. W przypadku rowerów elektrycznych nie obowiązuje promocyjna taryfa związania z biletem okresowym na karcie PEKA.

Nadchodzący sezon rowerowy zapowiada się jak sami widzicie rewelacyjnie. Kolejne pobicie rekordu przy tak wielkim rozwoju infrastruktury wydaje się być tylko formalnością. Rowery elektryczne pośród coraz częściej wybieranych pojazdów elektrycznych, takich jak hulajnogi Lime od niedawna goszczące na ulicach Poznania [CZYTAJ TUTAJ] będą z pewnością wielką atrakcją. Szczegółowy Regulamin Systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego, stale aktualizowane informacje o lokalizacji stacji PRM 3G oraz stref PRM 4G  będą umieszczane na stronie internetowej www.poznanskirower.pl oraz w aplikacji mobilnej.

źródło: nextbike.pl

Nie wiesz, jak ruszyć z biznesem? Dowiedz się!