Pamięci Krzysztofa Komedy w 50 rocznicę śmierci – Era Jazzu 2019!

0
15
views

Era Jazzu to ogólnopolski cykl koncertów klubowych i galowych z udziałem gwiazd współczesnego jazzu organizowany od 1998 roku. Program Ery Jazzu obejmuje zarówno koncerty wielkich gwiazd, jak i szeroką prezentację najciekawszych jazzowych zjawisk i trendów. Kogo będziemy mogli usłyszeć na tegorocznej edycji?

Zobacz też: Festival of Lights. Tego w Poznaniu jeszcze nie było!

Motywem przewodnim wiosennego festiwalu Ery Jazzu ( 12-14.04.2019)  jest muzyka Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. W pięćdziesiątą rocznicę jego tragicznej śmierci, galowym koncertem „ Czas Komedy  składamy hołd wybitnemu artyście. Muzycznym dopełnieniem jest projekt, jaki przygotowali poznańscy muzycy młodego pokolenia (m.in. Piotr Scholz, Kacper Smoliński). Koncert obudowany będzie jubileuszową edycją książki „Czas Komedy”, radiowym słuchowiskiem oraz multimedialna projekcją. Sensacją jest udział w koncercie słynnej grupy Radio String Quartet, która na poznański koncert przygotowała specjalny program „ Komeda & More” obejmujący m.in. kompozycje Krzysztofa Komedy w opracowaniu kwartetu wiedeńskich kameralistów.

W ogólnopolskim cyklu ERA JAZZU, każdy meloman ma okazję posłuchać muzyki najwybitniejszych artystów i zapoznać się z nowymi, jazzowymi trendami. ERA JAZZU to seria niepowtarzalnych koncertów klubowych oraz wspaniałych galowych prezentacji z udziałem najwybitniejszych osobowości. Po kilkunastu latach ERA JAZZU jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć kulturalnych w Polsce. To także nietuzinkowa oprawa graficzna, dostęp do unikalnych materiałów, książek, płyt oraz wielu innych przedsięwzięć pozycjonujących markę ERY JAZZU. To impreza na najwyższym światowym poziomie – organizacyjnym i artystycznym.

Jego legendarny Sextet Komedy zainaugurował – na pierwszym jazzowym festiwalu w Sopocie w 1956 roku – modę i fascynację dla nowoczesnego jazzu. Tym tropem poszli inni kreatorzy polskiego jazzu, by z czasem stworzyć rozległy nurt budujący przez wiele, wiele dekad tzw. Polish Jazz . Ale Krzysztof Komeda najpełniej odnalazł się jako kompozytor muzyki ilustracyjnej: od wspaniałych etiud baletowych po rozległą dyskografię obejmująca muzykę filmową do kilkudziesięciu filmów najwybitniejszych reżyserów. Już w 1957 roku rozpoczęła się długoletnia współpraca Krzysztofa Komedy z Romanem Polańskim. (pierwszym filmem Polańskiego, do którego Komeda napisał muzykę był debiutancki obraz zatytułowany „Dwóch ludzi z szafą”, ostatnim „Rosemary’s Baby”). Był to moment przełomowy w życiu Krzysztofa Komedy, który ostatecznie porzucił medycynę i postanowił zostać profesjonalnym muzykiem i kompozytorem. O skali talentu artysty świadczy fakt, iż Komeda nigdy nie uczył się kompozycji, harmonii, instrumentacji ani orkiestracji a w swej twórczości kierował się głównie intuicją muzyczną. Honorowany najważniejszymi laurami i nagrodami w 1968 roku pisze muzykę do „Rosemary’s Baby”. Film ten przynosi sławę obu Polakom: dla Polańskiego był to momentem zwrotnym w jego karierze w Hollywood, dla Komedy początkiem profesjonalnej pracy, jako kompozytora muzyki filmowej. Wielkim przebojem okazała się tytułowa ballada z filmu, która doczekała się wielu wspaniałych interpretacji.

Jak wytłumaczyć fenomen „czasu Komedy”, owego specyficznego hasła, które na wiele dekad wyznaczyło to, co najbardziej wartościowe w polskim jazzie. Studenci z poznańskich uczelni, skromny laryngolog – pianista Krzysztof Trzciński nieoczekiwanie (także i dla siebie) zawładnęli nowoczesną synkopą i nadali artystycznym poszukiwaniom powiew tej nieskrepowanej, osobistej oraz niezwykle impresyjnej muzyki. To był triumf jazzu w Poznaniu i czas od którego poczęto przymierzać wszystkie inne sukcesy naszych muzyków. Przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych stał się znamiennym etapem dla muzyki oraz poznańskiego środowiska artystycznego. Czas Krzysztofa Komedy, Jerzego Miliana, Jerzego Grzewińskiego, Jana Wróblewskiego okazał się tak znaczący, iż odtąd wszelkie działania jazzowe w mieście nad Wartą, miały odniesienie do jazzowych lat pięćdziesiątych. Poznań, obok innych miast, stał się ważnym centrum jazzowym oraz zaczął odgrywać wiodącą rolę w kreacji polskiej szkoły jazzu. Dokumentem tamtych lat są nie tylko sukcesy, jakie poznańscy muzycy odnieśli na estradach całego świata, wspaniała kariera Krzysztofa Komedy Trzcińskiego ale przede wszystkim muzyka, która stała się strażnikiem tego fenomenalnego zjawiska określanego zgrabnie „ Czasem Komedy ”.

Zobacz też: Rozkład jazdy klubu TAMA. To będzie dobry sezon! 

Program festiwalowy zaplanowany jest między 12 a 14 kwietnia. Nadchodząca edycja odbędzie się w najlepszych poznańskich salach koncertowych, zaczynając od kultowego klubu Blue Note aż po sale koncertową w CK Zamek. Bilety wciąż można jeszcze kupić na tej stronie internetowej, jednak zalecam pośpiech, ponieważ wydarzenie cieszy się gigantyczną popularnością!

źródło: facebook

Nie wiesz, jak ruszyć z biznesem? Dowiedz się!