Od kilku miesięcy 21 autobusów z napędem elektrycznym przewozi mieszkańców Poznania. Podjęto decyzję, że w przyszłym roku do kolekcji dojdą nowe elektryczne autobusy.
W przyszłym roku na ulice Poznania wjadą nowe elektryczne autobusy. Ofertę na dostawę 37 zero-emisyjnych pojazdów złożył Solaris Bus & Coach. Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. oraz Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris podpisali umowę w tej sprawie.
– Ta umowa to bardzo dobra wiadomość dla Miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia, na czym najbardziej nam zależy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
– Pierwsze elektryki zawitały do Poznania niecały rok temu, a już kupowane są kolejne. To pokazuje konsekwencję Miasta oraz MPK w dążeniu do poprawy warunków środowiskowych w Poznaniu – dodał Jacek Jaśkowiak.
Na chwilę obecną mieszkańców Poznania wozi 15 przegubowych elektrycznych autobusów oraz 6 o standardowej długości. Kolejnych 37 pojazdów Miastu Poznań dostarczy Solaris Bus&Coach: 31 pojazdów Urbino electric będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów.
Pierwsze nowe pojazdy wjadą na ulice miasta Poznań jesienią 2021 roku. Nowe autobusy będą obsługiwać linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.
– Zakup 37 „elektryków” nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie unijne. Projekt, który obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, w 85 procentach zostanie sfinansowany przez Unię Europejską – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań.
– Poprzez zakup bez-emisyjnych pojazdów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. Warto jednak pamiętać, że w dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność. Zależy nam, aby komunikacja zbiorowa, zarówno autobusowa, jak i tramwajowa, była jak najbardziej dostępna, atrakcyjna i ekologiczna – dodał Wojciech Tulibacki.
W ciągu dnia baterie w autobusach elektrycznych będą ładowane przez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Aktualnie takie ładowarki znajdują się na dworcach Os. Sobieskiego oraz Garbary. W 2021 roku zostaną tam zainstalowane jeszcze dodatkowe urządzenia.
Dodatkowo ładowarki pojawią się na dworcu na Górczynie i zajezdni przy ul. Kaczej, gdzie odbywać się będzie również ładowanie poprzez wtyczkę plug-in (obecnie elektryczne pojazdy ładują się poprzez ładowarki plug-in nocami w zajezdni przy ul. Warszawskiej).
Czytaj: Decyzja zapadła – w Poznaniu będzie nowe Studium!
MPK Poznań już rozstrzygnęło przetarg na budowę nowej infrastruktury ładowania – najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum, które tworzą firmy Medcom oraz S&M Energia z Krakowa.
Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowane zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh.
– W Solarisie wierzymy, że przyszłość transportu publicznego będzie napędzana elektrycznie. Dlatego niezwykle cieszymy się, że MPK Poznań zdecydowało się na transformację swojej floty z bez-emisyjnymi autobusami Urbino electric. Inwestycje w zrównoważoną komunikację miejską pozwolą zapewnić wysoką jakość powietrza w mieście i zadbać o komfort życia jego mieszkańców, a to stawia Poznań wśród najbardziej nowoczesnych europejskich metropolii – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.