Polacy produkują coraz więcej śmieci. Statystyczny Polak produkuje rocznie 283 kg odpadów komunalnych – poinformował GUS. Na szczęście coraz częściej pojawiają się próby zapobiegania katastrofie ekologicznej. Ruch Zero Waste, który jakiś czas temu zdominował młodych i świadomych obywateli zaczyna być również wdrażany przez przedsiębiorców.

Zobacz też: Jak powinien funkcjonować system skupu opakowań?

Zero waste,  w dosłownym tłumaczeniu „brak śmieci” lub „brak marnowania”, to styl życia, zgodnie z którym człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. Wielu ludziom takie życie wydaje się obecnie niemożliwe, bo na pierwszy rzut oka trudno samemu coś wytworzyć lub wyhodować, kupić żywność bezpośrednio od rolnika albo przynajmniej znaleźć jakiś sklep z produktami spożywczymi na wagę. Uciążliwym wydaje się już samo pamiętanie o własnej siatce, słoikach na fasolki, butelkach na mleko i worku na chleb, a co dopiero targanie tych pustych pojemników ze sobą na każde zakupy i dźwiganie ich z powrotem do domu! Przyzwyczailiśmy się też do kupowania przez Internet, a przecież nikt nie wyśle nam upragnionej rzeczy luzem – niezależnie od tego, czy zamówiliśmy pięć kilogramów kaszy czy ziemniaków.

Kupujemy pod wpływem emocji albo „na zapas”, podczas gdy praktyka pokazuje, że takie zakupy sprowadzają się do generowania odpadów organicznych. Co tydzień w polskich śmietnikach ląduje ok. 1/3 zakupionej żywności.

W jednym z poznańskich sklepów sieci Lidl (przy ulicy Grunwaldzkiej 104) pojawiła się półka z bardzo przecenioną żywnością. Na umieszczonym powyżej niej plakacie, opatrzonym hasłem „Kupuję, nie marnuję”, znajduje się informacja, że w tym miejscu klienci mogą znaleźć warzywa i owoce z krótkim terminem przydatności do spożycia oraz pieczywo, które zostało podpieczone w sklepowych piecach dzień wcześniej. Każdy z produktów można kupić aż o 70 procent taniej. Rabat zostanie naliczony przy kasie.

Był #samotnybanan, teraz czas na #kupujeniemarnuje!Brawo Lidl Polska 👏👏👏Czekamy na pozostałe sklepy! Czy to będzie i…

Publisert av Foodsharing Wrocław Torsdag 21. februar 2019

Produkty wystawione na półce „drugiej świeżości” Lidla, znajdują się na podium najczęściej wyrzucanych artykułów żywnościowych w Polsce. Z badań Millward Brown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że Polacy najczęściej wyrzucają pieczywo (51 proc. respondentów). Kolejno na a 3. i 4. miejscu wyrzucanych produktów znalazły się warzywa (33 proc.) i owoce (32 proc.). Według badanych, główną przyczyną wyrzucania jedzenia, było przegapienie daty ważności.

Przypuszcza się, że jest to efekt kupowania zbyt dużej ilości jedzenia podczas zakupów w supermarketach. Prowokować do nieodpowiedzialnej konsumpcji mają m.in. promocje typu „kup 3 zapłać za 2”. Pewne wyobrażenie na temat skali marnowania jedzenia w polskich supermarketach dają dane z Tesco – sieć hipermarketów przyznała się, że w roku finansowym 2016/17 wyrzucono z ich sklepów blisko 5 tys. ton niesprzedanej żywności (!). W ramach zmiany polityki, Tesco wycofało się z promocji, które skłaniają do nieprzemyślanych zakupów na zaś.

Inicjatywa Lidla promująca postawę odpowiedzialnej konsumpcji w Polsce znajduje się jeszcze w fazie testowej. Stoiska „Kupuję nie marnuję” znajdziemy dziś tylko w wybranych sklepach w kraju.

Zobacz też: Pierwszy Dzień Vege Festiwalu! [fotorelacja]

Bezśmieciowe życie sprowadza się w praktyce do konsekwentnego stosowania kilku zasad, tak zwanych pięciu eRek (5R).

  1. Refuse (odmawiaj) – nie gódź się na zbędne zanieczyszczenia, odmawiaj ulotek reklamowych, jednorazowych opakowań, a także wszelkich produktów wyprodukowanych ze szkodą dla środowiska, generujących odpady i zanieczyszczenia.
  2. Reduce (ograniczaj) – redukuj liczbę przedmiotów, prowadź możliwie minimalistyczne życie, otaczaj się tylko tym, czego faktycznie używasz i co jest ci niezbędne do życia.
  3. Reuse (używaj ponownie) – nie stosuj rozwiązań jednorazowych. Używaj wielorazowych opakowań (na przykład słoika po ogórkach konserwowych używaj do robienia przetworów lub kupowania i przechowywania ryżu), termosów, naczyń, a nawet artykułów higienicznych (golarki na żyletki, kubeczka menstruacyjnego, pasty cukrowej do depilacji). Używaj ponownie także tego, co na pierwszy rzut oka jest już śmieciem (na przykład zasadź kwiatki w dziurawym garnku, zamiast kupować nową doniczkę albo szklaną butelkę po oleju dokładnie umyj, wyparz i zlej do niej domową nalewkę).
  4. Recycle (segreguj i przetwarzaj) – zadbaj o to, żeby zbędne rzeczy zostały przerobione na coś pożytecznego. Segreguj śmieci (papier można przetwarzać 6-krotnie) i zanoś do stosownych punktów, przerabiaj co się da nawet w domu (na przykład ze starego prześcieradła uszyj materiałową torbę na zakupy).
  5. Rot (kompostuj) – kompostuj odpadki organiczne, otrzymując z nich energię lub naturalny nawóz. Stosuj to, co gdy się zużyje, może trafić na kompost (na przykład drewnianą szczoteczkę do zębów, konopną myjkę do naczyń).

źródło: noizz.pl

Nie wiesz, jak ruszyć z biznesem? Dowiedz się!