Z końcem tygodnia do użytku w całości zostanie remontowana ostatnimi czasy ulica święty Marcin. Już od jakiegoś czasu piesi mogą korzystać z nowych bulwarów i przystanku tramwajowego. Jaki jest efekt końcowy największej przebudowy w ramach projektu Centrum?

Zobacz też: Short Waves Festiwal po raz 11. Pełen program tutaj! 

PROJEKT CENTRUM to największa inwestycja rewitalizacyjna prowadzona obecnie w Poznaniu. Zakłada przebudowę ulic i chodników w dużej części śródmieścia, a także zmianę infrastruktury podziemnej. Ponadto przewiduje modernizację torowisk tramwajowych i budowę nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. W efekcie realizacji inwestycji śródmieście Poznania zyska nową, lepszą jakość. Przestrzeń zostanie uporządkowana, a ruch samochodowy uspokojony. Pojawią się: nowa trasa tramwajowa, nowe drogi rowerowe i enklawy zieleni, a równe i szerokie chodniki zachęcać będą do spacerowania ulicami miasta i spędzania czasu w centrum. Jesteśmy przekonani, że w odnowionych przestrzeniach pojawią się nowe usługi, a śródmieście znów tętnić będzie życiem.

Postulaty projektu Centrum rzeczywiście są stopniowo realizowane. Największy przełom ma nastąpić już w ten weekend, kiedy mieszkańcy dostaną ulicę święty Marcin do pełnej dyspozycji. Dużo emocji wśród mieszkańców wzbudziły kwestie zieleni. Z negatywnymi komentarzami spotkała się planowana wycinka drzew na wysepkach Świętego Marcina. Na ich miejsce ma być posadzonych 30 nowych platanów i wiązów. Drzewa od strony Hotelu Rzymskiego mają zostać przesadzone, a w ich miejscu zakwitną dęby. Brany pod uwagę jest postulat mieszkańców o większą ilość zieleni na Świętym Marcinie, w szczególności na fragmencie od ul. Ratajczaka do Alei Marcinkowskiego. Projektant wyklucza zasadzenie tam drzew, lecz brane są pod uwagę rośliny w donicach. Miasto nadzieje pokłada w punktach gastronomicznych, dla których na szerokim chodniku z pewnością znajdzie się miejsce. Będą one mogły urozmaicić przestrzeń swoimi zielonymi aranżacjami i sprawią, że Święty Marcin będzie nie tylko ulicą w centrum, ale miejscem spotkań i odpoczynku.

Organizacja Rowerowy Poznań czuje stoi na posterunku porządku. Mimo, że rewitalizacja na zdjęciach prezentuje się poprawnie, w kwestiach funkcjonalności pozostawia wiele do życzenia. Na swoim profilu na facebooku aktywiści zwracają się bezpośrednio do Zarządu Dróg Miejskich, zwracając uwagę na kwestie kluczowe do prawidłowo działającej komunikacji w centrum. Uwagi nie są jednoznacznie krytyczne, są też aspekty przebudowy, z którymi miasto uporało się znakomicie. Wciąż zastanawiają jednak błędy, które wydają się wręcz absurdalne do popełnienia przy tak gruntownej przebudowie.

W niektórych miejscach przywrócono stan pierwotny, jest kilka ulepszeń, ale też wiele miejsc nie zostało dostatecznie przygotowanych na powrót ruchu rowerowego.

Zobacz też: Jak powinien funkcjonować skup opakowań?

Koniec pierwszego etapu dobrze rokuje dla ożywienia ulicy. ZDM przypomina, na wiosnę na ul. Święty Marcin nie tylko wrócą piesi, kierowcy i rowerzyści, ale też nowi najemcy. Teraz przy tej niegdyś reprezentacyjnej ulicy Poznania Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych ma 62 lokale użytkowe, z których 56 jest już wynajętych przy obniżonych na czas budowy stawkach czynszu, a co do dwóch toczą się rozmowy z potencjalnymi najemcami. Jeden lokal jest czasowo zapleczem budowy, dwa kolejne są wyłączone czasowo z użytkowania – z powodu braku dostępu i – drugi – z racji planowanego remontu kamienicy. Za to w 18 zamontowano w czasie remontu ulicy nowe witryny, uzgodnione z Plastykiem Miejskim i Miejskim Konserwatorem Zabytków.

źródło: Rowerowy Poznań
foto: Łukasz Gdak

Nie wiesz, jak ruszyć z biznesem? Dowiedz się!