W 2017 roku do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wpłynęła aż 1151 skarg! Pasażerowie psioczyli na jakość przewozów, kolejki czy złą obsługę. Jakie uwagi do przewoźników mają osoby podróżujące? Sprawdźmy!
1. KOLEJKI DO KAS
Zmorą polskich dworców są kolejki do kasy. Widać to szczególnie w piątki po południu do Dworcu Centralnym oraz po skargach, które napływają do UTK. 13% dotyczy właśnie zbyt długich kolejek do kas oraz zbyt małej liczby czynnych okienek. Dochodzą do tego także uwagi dotyczące godzin otwarcia kas oraz problemów w internetowym systemie sprzedaży czy aplikacji mobilnej.
2. INFORMACJA I OZNAKOWANIE
14% skarg dotyczy nieprawidłowości czy rozbieżności między informacjami podawanymi przez megafony, a wyświetlanymi na tablicach. Dochodzą do tego także błędy lub nieaktualne treści na tablicach kierunkowych pociągów.
3. ROSZCZENIA FINANSOWE
Aż 17% skarg dotyczy kwestii finansowych. Podróżujący skarżą się na odmowy wypłaty odszkodowań za opóźnienia pociągów czy nieuwzględnienia od wezwań do zapłaty wystawionych przez kontrolerów.
4. ZŁY ROZKŁAD JAZDY
19% skarg dotyczy złych rozkładów jazdy. W skargach można przeczytać o uwagach dotyczących niedogodnych godzin połączeń, braku skomunikowania z innymi kursami oraz problemy wynikające z likwidacji konkretnych połączeń.
5. HIGIENA I KOMFORT
Aż 22% skarg, czyli ponad 250 dotyczyło „higieny, komfortu i jakości obsługi”. Z danych UTK wynika, że podróżujący pisali skargi na awarię ogrzewania czy klimatyzacji, nieczynne lub brudne toalety. Sporo zastrzeżeń było także do zachowań drużyn konduktorskich oraz pracowników kas biletowych.
6. POZOSTAŁE
Pozostałe skargi stanowią 15% korespondencji otrzymanej przez UTK. Podróżujący w 2017 roku łącznie zgłosili 1151 skarg : aż 819 drogą elektroniczną (pasazer@utk.gov.pl), 140 skarg przyjęto za pomocą formularza kontaktowego na stronie urzędu, 68 skarg wysłano pocztą tradycyjną, 6 za pośrednictwem e-PUAP i jedna została przekazana osobiście.
Istnieje także infolinia pod numerem telefonu 22 460 40 80. Dyżurujący tam pracownicy informują pasażerów o prawach im przysługującym. W 2017 roku udzielono 1063 porad, 117 zakończyło się złożeniem skargi na przedsiębiorstwa kolejowe.
Źródło: warszawa.naszemiasto.pl